انجمن فیزیوتراپی کردستان

طرح مجدد دکترای حرفه ای فیزیوتراپی در مجلس
نویسنده : کاف - ساعت ۸:٤٧ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۱۱/۳
 

طرح مجدد دکترای حرفه ای فیزیوتراپی در مجلس


بنا به دعوت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جلسه ای در تاریخ 28 دی ماه جاری با شرکت اعضای کمیسیون، معاونت محترم درمان وزارت بهداشت آقای دکتر امامی رضوی، معاونت محترم آموزشی وزارت بهداشت آقای دکتر محققی و با حضور نمایندگان انجمن فیزیوتراپی شامل آقایان دکتر ابراهیمی، دکتر هادیان، دکتر معروفی و فیزیوتراپیست مؤذن زاده در مورد دکترای حرفه ای فیزیوتراپی برگزار گردید، ریاست محترم سازمان نظام پزشکی و نائب رئیس مجلس آقای دکتر صدر و قائم مقام سازمان نظام پزشکی آقای دکتر زالی نیز در این جلسه حضور داشتند.


در ابتدا آقای دکتر ابراهیمی عنوان کردند که با اجرایی شدن دکترای حرفه ای ما به دنبال ارائه خدمات بهتر و شایسته تر به بیماران بوده و قصد پزشک شدن نداریم و بعد از جلسه قبلی با اعضای کمیسیون بهداشت مجلس با مقام محترم وزارت نیز جلسه داشته ایم که ایشان با نظر مساعد این موضوع را به شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت ارجاع دادند. علت اصلی ارتقای رشته فیزیوتراپی از لیسانس به دکترای حرفه ای عدم امکان آموزش    جنبه های گسترده رشته فیزیوتراپی در یک دوره 4 ساله می باشد زیرا فیزیوتراپی یک کار تکنیکی و بالینی و توأم با استفاده از درمان های دستی و روش های مدرن می باشد و آموزش این رشته نیز زمان بر است با تحصیلات تکمیلی فعلی در رشته فیزیوتراپی و حتی با مقطع PhD نیز خلأ خدمات درمانی بهتر و مطلوب تر از نقطه نظر بالینی پر نمی شود.

در ادامه آقای دکتر هادیان اعلام کردند که ما وظیفه داریم که تهدید های احتمالی که سیستم بهداشتی و درمانی کشور با آن روبروست را با اقدامات درمانی شایسته فیزیوتراپی به فرصت تبدیل کنیم. ما هیچ انگیزه فردی نداریم و ارتقای رشته فیزیوتراپی به مقطع دکترای حرفه ای به نفع کشور بوده و در سنوات آینده با پیر شدن تدریجی جمعیت و رواج بیشتر ضایعات سیستم اسکلتی-عضلانی و مواردی مثل پوکی استخوان و ضایعات قلبی-عروقی نیاز به خدمات بهینه فیزیوتراپی خواهیم داشت. ما قصد داریم که با ارتقا علمی گروه فیزیوتراپی به مقطع دکترای حرفه ای در افق 1404 لااقل در منطقه حرف اول را بزنیم. علت این که در کشور پیشرفته ای چون آمریکا به سمت دکترای حرفه ای حرکت کرده اند آن است که بدنه علمی رشته رشد کرده و نیاز به ارتقا وجود دارد وظیفه ما ارتقا رشته به دکترای حرفه ای هم در سطح پیوسته و هم ناپیوسته بوده و تکلیف اولیه ما اجرای دوره انتقالی یا ناپیوسته دکترای حرفه ای از مقطع لیسانس و فوق لیسانس می باشد و ما نمی خواهیم که کاری غیر از فیزیوتراپی انجام دهیم یا جای کس دیگری را بگیریم. انتظار ما از وزارت بهداشت این بود که از انجمن و بورد درخواست کند در جهت ارتقاء رشته اقدام نماید نه آنکه سد راه شود.

در ادامه آقای دکتر محققی معاونت آموزشی وزارتخانه عنوان کردند که ضرورت این رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی در 22/2/88 به تصویب رسیده است و یک سال فرصت داشت که به تصویب نهایی برسد ما در وزارت بهداشت در مورد این طرح نظر سنجی انجام داده ایم که ایشان به نظرات موافق و مخالف بعضی از گروه های بورد و   انجمن های مختلف اشاره کردند که تأکید بیشتر بر گروه طب فیزیکی و توانبخشی و مخالفت این گروه با اجرای این طرح بود. در شورای معین نیز جلساتی در مورد این طرح برگزار شد و جمع بندی آن بود که به شرط رعایت اصولی ایجاد مقطع دکترای حرفه ای فیزیوتراپی می تواند مفید باشد ایشان عنوان کردند که با برگزاری یک کنکور می توان فیزیوتراپیست های مستعد را وارد دوره پزشکی عمومی کرد و پس از یک دوره 4 الی 5 ساله مستقیماً وارد دوره دستیاری طب فیزیکی و توانبخشی شوند.

در ادامه آقای دکتر معروفی عنوان نمودند که ما این مقطع را از خود ابداع نکرده ایم و با توجه به رشد رشته فیزیوتراپی در سطح دنیا ما چاره ای جز تکامل در این جهت نداریم. پیشنهاد آقای دکتر محققی منجر به پزشک شدن آن هم در مقطع تخصص طب فیزیکی خواهد شد که این مقطع هم اکنون در کشور وجود دارد بلکه به رشته فیزیوتراپی ربطی نداشته و توانایی ارائه خدمات تخصصی مورد انتظار را در حیطه فیزیوتراپی به هیچ وجه نخواهد داشت. هم اکنون در کشور آمریکا سطح آموزش کارشناسی با هدف ارتقاء سطح رشته به مقطع DPT تعطیل شده است. تأکید مقاطع کارشناسی ارشد و PhD در دنیا نیز ارتقاء پژوهش و دستاوردهای تحقیقاتی است. لذا تنها راه حل ارائه خدمات مطلوب تر در کشور به موازات پیشرفت های علمی رشته فیزیوتراپی در دنیا ارتقاء فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد به مقطع دکتری حرفه ای فیزیوتراپی است. در چنین شرایطی خواهیم توانست سرآمد کشورهای منطقه باشیم. لازم به ذکر است، در فیزیوتراپی در پی تشخیص و درمان بیماری نمی باشیم، بلکه حیطه فعالیت های ما در زمینه تشخیص و درمان اختلالات عملکردی است. بنابراین نگرانی از مداخلات در حیطه پزشکی بی مورد است.

در ادامه آقای دکتر امامی عنوان کردند که می بایست رشته فیزیوترای را رشد داده و آموزش آن را نیز تقویت کرد اما برداشت ما در ایران از عنوان دکترای حرفه ای با خارج از کشور متفاوت است و ما این عنوان را مترادف با پزشک عمومی تلقی می کنیم برنامه ارائه شده گویای اهداف و شرح وظایف این مقطع نمی باشد و امکان تداخل با گروه های دیگر خصوصاً همکاران پزشک زیاد است و عنوان این مقطع نیز نامتناسب می باشد حتی اگر شما قصد ورود به حیطه پزشکی را نداشته باشید با توجه به تیتر دکتر و بالا رفتن انتظار بیماران از شما مجبور به ورود به محدوده پزشکی خواهید شد.

در ادامه فیزیوتراپیست مؤذن زاده ضمن اعتراض به صحبت های آقای دکتر امامی و آقای دکتر محققی عنوان نمودند که صحبت های شما در جهت مخالفت با کلیات طرح دکترای حرفه ای فیزیوتراپی می باشد حال آنکه این کلیات در تاریخ 22/2/88 در شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت به تصویب رسیده است و موضوع      می بایست پیرامون مواد درسی و شرح وظایف این مقطع صورت گیرد سپس ادامه دادند که مسئولین وزارتخانه با چه مجوزی عنوان علمی دکترای حرفه ای را برای همکاران پزشک مصادره نموده اند و این که صرفنظر از کشورهای دیگر و ممالک پیشرفته در محدوده جغرافیایی کشور عزیزمان نیز دکترای حرفه ای دندانپزشکی و داروسازی مطرح بوده و هست و این عزیزان پزشک نمی باشند. در مورد دکترای حرفه ای داروسازی زمانی این ارتقا صورت گرفت که در هیچ کشور پپیشرفته ای دکترای حرفه ای داروسازی موجود نبود در حالی که دکترای حرفه ای فیزیوتراپی نه تنها در کشورهای پیشرفته بلکه در کشورهای منطقه چون پاکستان و عربستان سعودی راه اندازی شده است و ما چاره ای جز ارتقا نداریم و ایشان در ادامه پیشنهاد دادند که جناب آقای دکتر محققی برای روشن شدن واقعیت این قضیه از انجمن طب فیزیکی آمریکا در مورد اجرایی شدن دکترای حرفه ای فیزیوتراپی در این کشور استعلام نمایند همچنین اگر آقای دکتر محققی همان گونه که فرمودند مقطع دکترای حرفه ای فیزیوتراپی مقطع رایجی نیست لطفاً در کشور آمریکا یک دپارتمان را به ما معرفی کنند که در مقطع لیسانس دانشجوی فیزیوتراپی را پذیرش نماید که در صورت اثبات این امر ما از درخواست خود صرفنظر خواهیم کرد.

در ادامه آقای دکتر زالی فرمودند که تنظیم روابط شاغلین حرف پزشکی کار بسیار سختی بوده و بایستی مراقبت لازم در این مورد صورت گیرد و اختلافاتی بین گروه طب فیزیکی و فیزیوتراپی وجود دارد که وظیفه ما تلطیف فضا و تنظیم روابط می باشد. عنوان دکترای حرفه ای که در سال 1364 در کشور به تصویب رسید جایگاه علمی مشخصی ندارد و گروه فیزیوتراپی نیز می بایست در برنامه علمی ارائه شده دقت و تدبیر بیشتری انجام دهد تا همپوشانی به حداقل برسد. تغییرات نظام آموزشی می بایست متناسب با نیازهای عرصه سلامت و امکان      اشتغال زایی هر رشته صورت گیرد متأسفانه خدمات توانبخشی در کشور ما نهادینه نشده است و به عنوان خدمات لوکس تلقی می شود که این دیدگاه باید تغییر پیدا کند. در مورد طرح دکترای حرفه ای فیزیوتراپی متأسفانه حواشی در تصمیم گیری مطرح است در حالی که ما نیازمند یک نگاه همه جانبه و جامع می باشیم.

در پایان جلسه دکتر محققی پیشنهاد دادند که توسط یک گروه کارشناسی در مورد طرح دکترای حرفه ای فیزیوتراپی بررسی و تدبر لازم صورت گیرد.